Fællesspil for medlemmer

Du kan altid finde nogen at spille sammen med i Rudersdal Tennisklub. Vi spiller Hvirvelvind som er et fællesspil, der er åben flere gange om ugen for alle medlemmer og det kræver ikke, at man har en makker. Man skal blot møde op for at komme til at spille. Bolde til fællesspil er inkluderet i kontingentet. Se tider for Hvirvelvind i kalenderen.

Hvirvelvind er et grundlæggende spil, som er for såvel begyndere som øvede spillere. Der kan være 3 til 6 spillere pr. bane, og der spilles efter normale tennisregler, dog serves der med ’gentle feed and feed-back’. Udfordrersiden skal vinde 3 point i træk for at komme på vindersiden. De der ikke står på banen, samler bolde og server. Der skiftes, når udfordrersiden mister sin første bold.

Det er hensigten med spillet, at flest muligt kan deltage og at alle deltagere får mest mulig boldkontakt og får spillet med forskellige spillere. Der laves rotation mellem spillerne på banerne for at skabe afveksling i spillet. Rotation sker ved, at halvdelen af spillerne fra en bane bytter med halvdelen fra en anden bane på samme spillerniveau.

Serv-og-flugt er et kampforberedende spil for øvede, som indeholder de grundlæggende elementer, der er i en kamp som f.eks. serv, flugtninger, smash og spil fra baglinien.

Alt spil, som man nu måtte ønske, er tilladt på de udvalgte baner på de tidspunkter, der er reserveret til hvirvelvind, men banerne skal bruges til hvirvelvind, så snart behovet opstår.

Enhver ny tilkommen spiller er således velkommen til at deltage i spillet, uanset om der spilles en double eller single på banen.

Hvirvelvind er en livlig og dynamisk vind, der inddrager alle løse genstande og muntert flytter rundt på disse.

Det er ikke helt tilfældigt, at fællesspillet  i RTK bærer det samme navn som denne vind.

Åbning af ny bane

Er der flere end 6  spillere, der ønsker at spille, åbnes ny bane.  Ankommer en spiller således til anlægget, hvor der er 6 spillere på alle– eller en enkelt bane – åbnes en ny bane.

De sidste to tilkomne på den bane, der er i gang, forlader banen og starter ny bane op sammen med den ny tilkomne spiller. 4 spillere kan f.eks. spille én spiller mod to spillere på den udfordrende side, hvor 4. spiller sætter bolden i gang.

Når spiller stopper på en hvirvelvindsbane

Stopper en spiller på en bane, hvor der er blevet spillet hvirvelvind, går sidst tilkomne spiller fra en bane med 6 spillere til den bane, hvor der nu mangler spiller, så der så vidt muligt er tilstrækkeligt med spillere til at spille hvirvelvind på banerne.

De erfarne klubmedlemmer tager ansvaret

Det påhviler de erfarne spillere i klubben at tage initiativ til åbning af ny bane, når behovet opstår og sørge for at der cirkuleres spillere, så baner og spil fungerer bedst mulig. Det er naturligvis af stor betydning for klubben, for medlemstilgang – og fastholdelse af medlemmer, at specielt nye og mindre erfarne medlemmer øjeblikkeligt bydes velkomne på baner, hvor spillet er i gang.

7 på en bane

Der kan i kortere tid spille op til 7 spillere på en enkelt bane, inden banen deles op. Den sidst ankomne spiller tager opstilling på vindersiden og veksler pladsen med spillere på der, når bolden tabes af den pågældende spiller på vindersiden. Øvrige regler for hvirvelvinds spil forbliver uændret.